събота, 6 август 2016 г.

Рилски мъки с щастлив край-04.08.-05.08.2016г.

Отдавна бях си записал този маршрут в Рила-да направя един пълен кръг през най-хубавата алпийска част на Рила-от ЦПШ-х.Мальовица-вр.Мальовица-Друшлявишки(Додов)връх-х.Иван Вазов(нощувка)-7-те Рилски езера-х.Вада-ЦПШ.Тъй като аз съм го минавал на части този маршрут,исках да заведа семейството си за да видят и те малко Рилски красоти.Присъедини се и една наша приятелка,която стоически изтърпя несгодите по ходенето и болката в подутото коляно,без да покаже някакви отрицателни емоции(за което съм й много благодарен)!Преди да започна своя разказ искам да благодаря и на моите хора(жена ми и малката щерка,която по-късно бе удостоена със званието"Герой" от посетителите на х.Вазов),които също успяха да се преборят с трудностите,благодарение на своята воля и характер!Мога да кажа,че те достигнаха предела на своите възможности и оцеляха!Едно голямо "Браво" от мен!Много хора ще ме порицават,може би и моите сподвижници в себе си са ме проклинали(за което съжалявам),но тези,които познават тази част на Рила,ще разберат,че нямаше друг начин с кратък преход да изкачиш вр.Мальовица,а на другия ден пак с кратък преход да видиш 7-те Рилски езера.Единственият вариант бе- първия ден от ЦПШ-х.Мальовица-вр.Мальовица-х.Вазов(нощувка),а на втория ден-х.Вазов-7-те Рилски езера-ЦПШ,където оставихме колата.Първият ден щеше да бъде доста натоварен,но втория-по-спокоен и с повече красиви гледки!Бях си взел и два дена отпуск-ако се наложеше аварийно можеше да направим втора нощувка на х. Седемте езера или х.Вада,Това не се наложи,както ще прочетете по-нататък.Планът за обиколката не се изпълни на 100%,но аз съм доволен-всичко,което бях планувал да се види,се видя!
  След този дълъг увод,мисля да започвам!Само още нещо-този път снимковия материал,особено първия ден е по-оскъден,защото бях доста натоварен физически и емоционално,както ще прочетете по-надолу!
  И така-тръгване от Стара Загора в 6.30ч.В 9.45ч.паркирах колата на ЦПШ(Централна Планинска Школа) и в 10ч.захапахме баира за върха.Бях малко притеснен,защото времето над Мальовица го даваха дъждовно и се чудех как ще издържат моите хора!А ни чакаше доста път-според моите сметки(имайки предвид състоянието на хората ми) около 9ч.(както и стана).Засега времето беше хубаво,макар и върха да бе забулен от дъждовни облаци.Само да вметна една отметка-през двата дена ходене времето остана много добро,а втория ден-чудесно(хванахме тен)-Шефа отново бе благосклонен към мен!
 И така-на входа на парка-ето и играчите-Ива Георгиева-Рилския герой
сестрите-Радост и Боби(или както казвам-Радостта на Боби)
 и моя милост-Георги Георгиев(снимащия и пишещия)
 Началото е сравнително добро-по каменистата пътека стигаме до х.Мальовица за 60мин(дават го за 50 мин).Почивка за 30мин-закуска-обяд и в 11.30ч.захапваме нагоре.Пътем се разминаваме с други туристи,тръгнали за върха,но никой от тях нямаше да продължава за Вазов.Тук  започнаха и трудностите-Ива,която малко се мръщеше в началото на терена,сега започна да недоволствува,да се изморява,да спира по-често и по този начин накъса темпото на групата.До Първа тераса положението стана зле,а на Втора тераса предложих на групата да се връщаме на х.Мальовица,да останат там,аз да направя кръга и на втория ден да се срещнем на ЦПШ.Радостта и Боби искаха да вървим и в крайна сметка решихме да качим Мальовица,и там ще видим какво да правим.Това е снимка на недоволната Ива-на Втора тераса
Времето леко захладня.Започна истинското катерене.Трудно беше!Тези,които са го минавали знаят за какво иде реч!В редките моменти поразведрявах почивките с няколко снимки




Въпреки умората,хората ми намираха сили да се усмихват и придаваха колорит на снимките!Ето и долината,а там-постройката с белия покрив е х.Мальовица
Колкото по-нагоре се качвахме,по-зле ставаше!Ива все повече го закъсваше и аз бях решил да се връщаме!Времето напредваше,а ние сякаш стояхме на едно място!Притесних се ,че няма да можем да стигнем х.Вазов(крайната спирка за деня)!
  След много драпане по камъните,къде с добро,къде с лошо избутахме Ива до Еленино езеро
Над него вр.Мальовица се криеше в облаците
Поредната почивка и окуражаване,и захапахме последния баир преди билото.Снимка на Еленините езера по време на катеренето-далече долу се вижда ЦПШ,откъдето тръгнахме
Вр.Мальовица-все по-близо
Най-накрая излязохме на билото.Снимки на Рилския манастир в далечината

На билото задуха и сложих ветровката.Последен напън и най-накрая след 4 часови мъки в 15.30ч.сме на върха-вр.Мальовица-2729м н.в.
Почивка за 10-на минути и време за снимки.Долината на Мальовишка река,откъдето дойдохме.Виждат се х.Мальовица,а в дъното-ЦПШ
Бая си е пътя!
  Гледка от върха към Еленините езера
Ето и моите хора-уморени

Каквото и да е-заслужава си!Гледките са невероятни!Жалко,че времето беше напреднало и нямаше възможност за по-дълга почивка и съзерцаване!
  Събрахме се на съвет.Казах,че ако искат-да се връщаме по обратния път за х.Мальовица-пак за около 4 часа.Или да продължим до х.Вазов за около 4-5 часа.Решиха,вместо да се връщат по каменния ад надолу,да продължим към неизвестното-за х.Вазов.Добре.Остана само да вървим.Тук е мястото да отбележа,че нещата взеха коренен обрат и ролите се размениха-Ива сякаш доби някакви свръхсили и постоянно търчеше напред,а Радостта започна да помръква и да запада!Брех,мама му стара-от трън та на глог!Може би,от физическите усилия по време на изкачването и емоциите около Ива,но Радост направо се сриваше!Вървеше на границата на предела си,в някакъв унес.В един момент се подхлъзна и падна!Изправиха ми се косите-втасахме я!На средата на нищото сме,а сега и това!Слава богу,нямаше изкълчване или нещо сериозно-само разтегнато сухожилие!Изправихме я и полека тръгнахме.Редувахме се с Боби и Ива да й носим раницата!Дадохме й малко шоколад,вода и тя се посъвзе!Даа,работата определено се закучваше!Боби сериозно се притесни за своята Радост,аз също!Но нямаше какво да се направи-трябваше да вървим напред!Ива-тя летеше!Ето снимка на фона на Рилски манастир
Пак Рилски манастир
Така уморени започнахме да катерим Додов връх.Като го видя,Радост направо рухна-тук ще умра!Спокойно бе,жена-това е последното препятствие-после се спускаме към Вазов!Още малко остана!Жалко,бях много уморен и не направих снимки на изкачването-наистина си беше зор!Голям зор!На върха направихме почивка да се посъвземем!Ивка позира
Старото име на върха е Друшлявишки връх.Наречен е така на името на Никола Додов-Дупнишкия Алеко.
  След това започна спускане.Минахме покрай Урдин циркус,с Урдините езера.Щракнах снимка
Бяхме доста изморени за да им се насладим.Това щеше да стане утре.Преди вр.Вазов завихме за хижата по зимната маркировка.Още като правих плана отбелязах това подсичане на Вазов връх за да избегнем ново катерене,спускане и удължаване на пътя ни.Навлязохме в долината.Разбрах,че сме близо до хижата и се успокоих.Но срещнахме нови препятствия по пътя-точно на пътеката пасяха стада коне,говеда и биволи!Много животни,много!Моите жени се шашнаха и решиха да слизат долу,да заобикалят и пак да се катерят!А,бе хора,губите височина и после сили за да я възстановите!Давайте да вървим по пътеката,ще минем!Не,много добитък,тия коне ще ни изпотъпчат!А и биволиците,ай,ай!И тия бикове,мама миа!Ами добре,вие вървете надолу,а аз-по пътеката,през животните!Речено-сторено!Те се заспускаха надолу,а аз облизах пресъхнали устни,засвирих песента на Киркоров"Мне мама тихо говорила"(установил съм,че животните харесват тази мелодия) и смело закрачих към табуна.След кратко колебание конете ми направиха път.Стигнах до разкошния черен жребец(явно водача на стадото).Той беше спрял до потока,малко под пътеката и ме гледаше под вежди.Оставих песента на пауза,коленичих на потока и взех да лоча вода,да се плискам,издавайки животински звуци.Жребецът поклати глава,явно успокоен и ми даде път.Продължих и навлязох в говеждото стадо.Знаейки,че те са по-спокойни от конете,аз замених свиренето с пеене.Стадото се раздели за да мина!Това е !Трябва да си учтив!С блага песен,големи стада се разделят и ти правят път!Отминах и легнах да изчакам групата.Междувременно запях "Искат ме мамо,двама ергени".На последния куплет,опълченците се зададоха!Прегрупирахме се и потеглихме на последен спринт!Не след дълго се показа и хижата.Бяхме спасени!
   И така-след 9часа и 15мин. ходене,в 19.15ч. пристигнахме в крайната спирка за деня-х.Иван Вазов.С риск да засегна някои хора,ще кажа,че за първи път стъпвам на тази хижа и няма да повторя!Значи-идваме уморени,изпотени!Предварително съм се обадил за да запазя 4 места!Какво се получава-места няма(даже срещнахме в 19 ч. хора,отиващи за х.Рилски езера,поради тази причина-и те били със запазени места),банята-долу в реката(така културно ни осведоми хижаря)!Имало душ-батерия-един водопад,на 15 мин път от хижата!Аз,като стар Комеминеец съм свикнал на несгодите,но дамите-не!Ама какво да се прави-измиха се с мокри кърпички,доколкото могат!Много народ имаше на хижата-пръскаше се по шевовете!Имаше група от Павликени-25 души-много любезни люде.Запознахме се с тях.Като научиха,че идем от ЦПШ-то и то с малко дете,започнаха да ни ръкопляскат и дадоха на Ива званието"Герой"!Тя наистина си го заслужи!Починахме си,хапнахме,пийнахме!Джамборето започна-ядене,пиене,песни-български,руски,свирене на китара!Моите жени живнаха и взеха да припяват!Еее,това е вече друга бира!Утре,е по-леко,и по-красиво!Но до утре имаше доста време и трябваше да минем през още неволи!Най-напред-спането.Щяхме да спим в столовата,където бе банкета!Хората излязоха много разбрани и към 22.30ч. освободиха стаята.Събрахме масите,разпънахме дюшеците(те бяха доста тънки,но все пак-по-добре от нищо)-там легна Ива.Ние-по пейките.Завихме се с по едно одеяло и се опитахме да поспим.По едно време влезе един тюрбанлия хипар да търси кутията с таблата.Дадохме му я и той се изнесе.Аз съм заспал,но на сутринта Радост ми разказа,че посред нощ на Ива й станало зле(най-вероятно от голямото физическо натоварване и по-разредения въздух на високата надморска височина),защото организма й не е свикнал на това!В резултат-повръщане-2 пъти.Не са успели да поспят много!От притеснение жена ми объркала бутоните на челника(в опит да светне) и счупила единия.Ще си купувам нов!Ива долу-горе се позакрепила,но е изгубила сили!
  Сутринта ставаме в 6.15ч-хижата започна да се разбужда.Денят обещаваше да е слънчев!Хапнахме,пийнахме(кой кафе,кой вода).Ива не й се ядеше!Лошо начало!Че нямам и никакъв лек против гадене и повръщане!Мамка му за друго имам,а за това-нямам!За следващия път-да си набавя в аптечката!В 7.40ч.в спокойно темпо тръгнахме за Раздела,откъдето да слезем за езерата.Снимка на х.Иван Вазов,огряна от слънцето


Да вметна-на много важно и хубаво място е тази хижа!От нея може да се отиде до Калините,язовир Калин,7-те езера,Урдини езера-изобщо все красоти!Но-аз няма да отседна втори път в нея!Лично мнение(а и на моите сподвижници)!
  Денят ставаше все по-хубав и слънчев!Работата се оправяше!Въпреки нощните несгоди крачехме бодро към Раздела.Ива-също- засега се държеше!


  Тук ни споходи и късметът-настигнахме и задминахме две групи-първата бе от трима души,от Павликенската бригада(Кольо с жена си,която този ден имаше рожден ден и вчерашния рожденник-Борката,който на снощното празненство,както играел хоро,стъпил накриво и си изкълчил крака).Те слизаха аварийно(заради изкълчения глезен на Борката) към езерата-до лифта на новата хижа(Рилски езера),с него-до х.Пионерска и оттам с колите си отиваха до ЦПШ-то и после до х. Мальовица,където щяха да се срещнат с останалите от групата,които тръгват по нашия вчерашен път-от х.Вазов-вр.Мальовица-х.Мальовица.Поразговорихме се и те се съгласиха заедно да слезем с лифта до Пионерска и да ни закарат до ЦПШ(където е колата ни).Супер!За мен не много,защото отпадна ходенето от х.Седемте езера-х.Вада-ЦПШ!Но предвид състоянието на Ива и желанието на двете сестри,се съгласих на този вариант.Впоследствие се оказа,че не съм сбъркал!
 Междувременно Ива се влоши-пак взе да й се гади!Жената на Кольо се оказа медицинско лице(водела е деца на Рила миналата седмица) и се оказа подготвена-веднага даде едни капки-да се пият на всеки 15 мин,в продължение на 1-2ч.Тя винаги си носела,защото децата често получавали такива кризи.Тук на Ивка оказват първа помощ




   И така-планът вече е окончателен-с тези хора слизаме до Пионерска,и те ни закарват до нашия превоз.
  Наближаваме Раздела
Още малко-и стигаме


От Раздела тръгват пътеки за Мальовица,през вр.Вазов(на снимката)
за Зелени рид и Яворова поляна
за 7-те езера
И за х.Вазов(откъдето дойдохме)




Това май е датата на производство
И най-после-моя милост-
Снимка за архива
От тук се виждат вр.Мальовица(откъдето минахме вчера)-този големия,полегатия
А онзи острия,в далечината,мисля,че е Мусала(но не съм сигурен)
Като показах на Радост откъде сме минали и тя се хвана за главата-на може да повярва колко много път сме извървели!Така е-вчера си беше много ходене!
 А ето и втората група,която изпреварихме-те изпяха една народна песен и си спечелиха заслужени овации
А,бе,всичко се развиваше от хубаво-по-хубаво!
 От Раздела тръгнахме 100-200 метра по Зелени рид до едно място,откъдето се откриват чудесни гледки към Урдини езера.Пощраках малко



Отново дилема пред мен-нашите приятели слизаха към лифта през Чанашките езера(Чанаците) и Боби реши да тръгне с тях,тъй като е виждала 7-езера.Аз също съм виждал 7-те езера(два пъти) и много исках да мина през Чанаците,но Ива не е виждала езерата,а аз направих това ходене заради нея и затова реших да видим езерата,а с другата група ще се срещнем на новата хижа.Явно Чанаците ще ги оставя за друг път.И така започнахме спускането с Ива и Радост към едно от чудесата на България7-те Рилски езера




На фона на Бизнака,Трилистника,Сълзата,Рибното,Долното

Ето го и вр.Харамията(вдясно)-и на него съм мераклия
Двете на фона на езерата и Харамията
Междувременно капките започнаха да действуват и щерката видимо се развесели.
 Започнахме слизането и отделните фотосесии-Сълзата(най-високото)

Окото

На фона на Окото и Бъбрека
На Окото


Бъбрека

На фона на Близнака,Трилистника и Рибното.Харамията е вдясно
Водопадчето от Окото за Близнака
Пътем минахме покрай малка група Дъновисти


Видяхме далеч напред-към Чанаците-друга голяма група Дъновисти.
 Да,времето-чудесно,настроението-също
Снимки на Рибното и Долното езера


И естествено-нашия герой

Докато я снимах,малко ми се моташе главата,че Ива беше застанала току до пропастта!
 И накрая-финалът
На новата хижа сме,в очакване на другата група
Седнахме хапнахме и след 20 мин.дойдоха.Кратка почивка и-към лифта.Всички бяхме доволни-моите хора видяха 7-те езера и забравиха за вчерашните несгоди.Боби също бе много доволна-видя Чанаците,Дъновистите,дори седнали при тях да си пият кафе,а те им свирели с цигулки!Било нещо успокояващо и зареждащо!Изобщо-голям кеф!
  Малко почивка преди тръгване
После-на лифта-х.Пионерска-Сапарева баня-Самоков-Говедарци-ЦПШ-колата.Разделихме се с нашите приятели,пожелахме им весело прекарване,а ние поехме за Стара Загора.
 Ами това е накратко!Равносметка-за два дена-26.6км изминати,много сили хвърлени!Получи се(особено за мен)хубав преход,преминахме през много несгоди и мъки,но красотата и величествените гледки си струваха!
 Още веднъж-благодаря на моите спътници за мъжеството и духа!А на вас-че бяхте с нас и се докоснахте до част от красотата на България!
 До нови срещи!Бъдете здрави!И да се виждаме по пътеките!








Няма коментари:

Публикуване на коментар